Zašto ultrazvučno ispitivanje/čišćenje brizgaljki?

Glavni zadatak motora je pretvoriti kemijsku energiju iz goriva u koristan (mehanički) rad. To postižemo izgaranjem goriva u cilindrima motora. Da bi proces izgaranja bio uspješan potrebno je, između ostaloga, pripremiti kvalitetnu smjesu goriva i zraka. Kod benzinskih motora s ubrizgavanjem brizgaljka ima važnu ulogu u pripremi smjese.

Zadatak brizgaljke je fino raspršivanje goriva u točno određenom smjeru. Ukoliko je brizgaljka oštećena ili onečišćena, dovod goriva će biti otežan ili će dio ubrizganog goriva ostati neizgoren tj. neiskorišten. Ta pojava manifestira se kroz povećanu potrošnju goriva, nemiran rad motora, pad snage, otežano paljenje, loš sastav ispušnih plinova i sl. Osim navedenih simptoma, dolazi i do povećanog trošenja dijelova klipnog mehanizma zbog pojačanog ispiranja uljnog filma gorivom, otežanog rada lambda sonde neizgorenim talogom, začepljenja katalizatora...


Gorivo u crvenom području (na slici) nije dobro raspršeno, ne izgara u potpunosti, taloži se na stijenke, razrjeđuje uljni film (trošenje dijelova) i naravno, povećava potrošnju.

Brizgaljke postavljaju najveće zahtjeve u proizvodnji autodijelova. Pomak igle u tijelu brizgaljke tijekom ubrizgavanja je 0,06mm, a tolerancije mjera su tako niske da se alat za proizvodnju mijenja nakon svakih 2000 proizvedenih komada.

Tijekom rada brizgaljke su izložene jakim temperaturnim oscilacijama, nečistoćama iz goriva, prodoru ulja u usisnu granu i dr. Zbog svega navedenog u unutrašnjosti brizgaljke stvara se talog. Ta pojava može na više načina utjecati na ispravan rad brizgaljki. Jedan od njih je smanjenje protoka tj. ubrizgane količine goriva. Prilikom ispitivanja, može se uočiti da li je protok brizgaljki dobar, i što je još važnije da li su stupci punjenja ujednačeni. Različita propusnost brizgaljki ukazuje na različitu kvalitetu smjese po cilindrima, a to će sigurno utjecati na loš rad motora.

Nadalje, talog može prouzročiti promjenu smjera mlaza, ili lošu raspršenost goriva unutar mlaza. I jedno i drugo utjecat će na povećanu potrošnju, nemiran rad i sve druge već spomenute simptome. Naime, loše raspršeno gorivo sastoji se od prevelikih kapljica goriva (slika: lijevo-prevelike kapljice). Kako kapljice izgaraju izvana prema središtu, za potpuno izgaranje neće biti dovoljno vremena. To je jasnije ako znamo da gorivo u prostoru izgaranja boravi cca 0,002 sekunde (ovisno o broju okretaja).

Talog može također prouzročiti propusnost brizgaljke. Brizgaljke su u motoru pod stalnim tlakom i nesmiju propuštati nimalo goriva. Tek kad impuls (elektro-magnetska brizgaljka) otvori iglu gorivo se ubrizgava. Ukoliko talog spriječi pravilan hod igle može doći do «curenja» iz brizgaljke. Zbog skupog tehnološkog procesa proizvodnje, nove brizgaljke su skupe (800,00-1200,00 kn po komadu). Umjesto kupnje novih, moguće je izvršiti čišćenje starih injektora. Čišćenje ima smisla ukoliko brizgaljke nisu mehanički oštećene.

Kemijsko čišćenje provodi se dodavanjem različitih aditiva gorivu, koji kemijskim reakcijama rastvaraju nepoželjan talog s brizgaljke. Prednost kemijskog čišćenja je jednostavnost i relativno niska cijena. Nažalost ovakvim čišćenjem ne postižu se najbolji rezultati. Čišćenje se odvija samo na dijelovima koji su u dodiru s gorivom i to u smjeru protoka goriva, pa je moguće da djelomično razgrađen talog iz razvodne grane dodatno začepi brizgaljku. Kako se brizgaljke ne izgrađuju iz motora, nemoguće je zamijeniti fini filtar u tijelu brizgaljke, te izvršiti provjeru propusnosti, protoka i kvalitete mlaza goriva. Osim navedenog, aditivi agresivno djeluju i na druge motorne dijelove s kojima dolaze u dodir.

Kvalitetno ispitivanje i čišćenje brizgaljki moguće je uz pomoć posebnog uređaja za ultrazvučno čišćenje brizgaljki. Brizgaljke se izgrađuju iz motora i ugrađuju na uređaj. Vrši se provjera propusnosti, protoka i kvalitete mlaza goriva. Rezultati mjerenja zapisuju se u poseban obrazac. Brizgaljke se zatim potapaju u posebnu kupku i izlažu ultrazvuku. Smjer prolaza tekućine je suprotan od uobičajenog smjera goriva, a odvojene nečistoće talože se na dno posude s kupkom. Nakon izlaganja ultrazvuku rade se nova mjerenja i uspoređuju s početnim stanjem. Postupak se po potrebi može ponoviti 2 iznimno 3 puta.

Prednosti čišćenja ultrazvukom su brojne; brizgaljke su očišćene po svim površinama, a nečistoće ostaju izvan motora; ugrađuju se novi filtar, kapice, (gumice), omogućen je uvid u učinkovitost čišćenja, te informacija da li je koja od brizgaljki mehanički oštećena.

Važno je napomenuti da je osim čišćenja, ovo i jedini način uvida u stanje i rad brizgaljki. Naime, bez izgradnje brizgaljki iz motora majstor može samo nagađati da li su one uzrok neispravnom radu, povećanoj potrošnji ili lošim ispušnim plinovima, što može dovesti do pogrešne dijagnoze i nepotrebnih troškova. Tek ispitivanjem brizgaljki na ovakav način moguće je sa sigurnošću utvrditi da li su brizgaljke zaista neispravne ili je kvar negdje drugdje. Majstor isto tako dobiva uvid u sve parametre rada brizgaljki, što će mu pomoći u postavljanju ispravne dijagnoze i uspješnom popravku vozila uz izbjegavanje nepotrebnih troškova.

Moguće je da nakon ultrazvučnog čišćenja neka od brizgaljki izgubi svojstvo nepropusnosti. To se događa kada između kućišta i pomične igle talog (nečistoća) «vrši ulogu brtve». Nakon čišćenja igla više ne sjeda na svoje mjesto i brizgaljka «slini», tj. propušta nešto goriva bez impulsa. Prije čišćenja moguće je ustanoviti samo da brigaljka ne radi dobro, a nakon čišćenja sa sigurnošću se vidi da je brizgaljka mehanički loša i treba ju zamijeniti. Takva situacija ipak ne znači da brizgaljka nakon čišćenja radi lošije, već da pokušaj jeftinijeg rješenja nije moguć, te je ipak potrebno ugraditi novu brizgaljku!